Häst

Rehabilitering och friskvård för din häst:

Kontakta mig gärna om din häst har någon form av rörelsestörning, hälta, känns stel i muskulatur/led eller rör sig oliksidigt.

Vid smärta, hälta behövs en remiss från behandlande veterinär.

Du kan i lugn och ro rådgöra med mig helt kostnadsfritt på telefon 070-578 97 11 innan du bestämmer om vi ska gå vidare med ett besök för bedömning/behandling.

Jag gör en noggrann funktionsanalys där vi tittar på hur din häst rör sig, hur muskulatur och leder fungerar, var hästen eventuellt har ont.

Rörelsen: bedömning i båda varven och i olika tempo .

Leden: palpation för att bedöma svullnad, smärta och stabilitet. Bedömning av rörlighet.

Muskulatur: palpation för att känna stramhet, svullnader, smärta samt undersökning av töjbarhet.

Bedömning/behandlingsplan: efter undersökning görs en sammanfattande bedömning samt en behandlingsplan i samråd med ägare.

Veterinär: vid skador är det viktigt att ha kontakt med behandlande veterinär.

Behandling: beroende av problem/skada, uppmjukning av stel muskulatur, träning av svaga leder och svag muskulatur. Mobilisering av stela leder. Manuell behandling kombineras ofta med råd och tips gällande ridningen.

Olika behandlingsformer:

Mobilisering, manuella tekniker för att öka rörlighet och minska smärta.

Akupunktur, används för att behandla olika smärttillstånd, särskilda nålar placeras på specifika punkter i kroppen för att ge djuret smärtlindring.

Laser, används för snabbare läkning, minskad smärta och svullnad efter skada i led, muskel eller sena.

Kyla/värme, kyla används direkt efter skada medan värme används till att värma upp led och muskel som är stel.

Massage, ger ökad blodcirkulation och återhämtning för spänd muskulatur.

Balans/träning av muskulatur/styrka, råd att använda under ridningen för att minska spänningen/öka styrkan i specifik muskultur.

Kinesiotaping, tejp för att öka blodcirkulation och även korrigerande för ryttares sits.

Ryttare, även möjlighet att bedöma ryttares sits då ryttare och häst alltid samverkar.